7 Tips bij het maken van een zakelijke doelgroepselectie
Indien u nu een startend bedrijf bent of al enige tijd actief bent, een juiste doelgroep maken kan lastig zijn. Het is wel van uiterst belang dat dit goed wordt uitgevoerd. Het kan u...
Verwaarloos uw groei niet
Indien u nu een startend bedrijf bent of al enige tijd actief bent, een juiste doelgroep maken kan lastig zijn. Het is wel van uiterst belang dat dit goed wordt uitgevoerd. Het kan u namelijk waardevolle tijd en geld besparen. Tijd die u het liefste wilt spenderen aan waardevolle contacten in plaats van het verkrijgen van afwijzingen omdat de doelgroep niet goed genoeg aansluit op uw propositie. Afwijzingen gaan vervolgens gepaard met demotivatie op het benaderen van je doelgroep, wat leidt tot verwaarlozing van het gehele commerciële proces en groei voor uw bedrijf.
1. Marktonderzoek uitvoeren:
Start met een grondig marktonderzoek om potentiële doelgroepen te identificeren. Analyseer demografische gegevens, zoals type bedrijf, industrie, omvang bedrijf en regio. Deze criteria zijn belangrijk om een eerst filtering te kunnen maken binnen de complete Nederlandse database van ruim 3 miljoen bedrijven. Bij het platform Prospector.nl kunt u kosteloos deze eerste selectie op sales leads maken om te bekijken hoe groot uw doelgroep is. Een extra handige filter mogelijkheid is om een adressenbestand te selecteren van de bedrijven die economisch actief zijn. De Nederlands database zit namelijk vol met bedrijven die wel ingeschreven zijn bij de KvK, maar waar geen economische activiteit op zit en dus niet de moeite waard zijn om te benaderen. Investeer in prospect data om de juiste selectiecriteria om uw waardevolle tijd te besparen en u te richten op de juiste doelgroep.
2. Concurrentieanalyse:
Onderzoek de doelgroepen die je concurrenten bedienen. Ontdek hoe ze hun doelgroepen benaderen en welke strategieën ze gebruiken om hen te bereiken. Bepaal waar u staat ten opzichten van uw concurrentie op het gebied van service, kwaliteit, product, regio en prijs. Met deze concurrentie analyse kunt u uw doelgroep selectie verder definiëren om zo als eerst bij het laaghangend fruit te komen en dus snel succesvol te zijn.
3. Contentmarketing en SEO:
Creëer waardevolle content die aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Gebruik SEO-strategieën om je content te optimaliseren, zodat deze gemakkelijk vindbaar is voor degenen die op zoek zijn naar relevante informatie. U wordt door middel van deze content en SEO strategie steeds beter gevonden op het web en u zorgt voor meer inkomende contact momenten.
4. Verzamel bij elke lead de juiste contactpersoon (DMU):
Het is van uiterst belang dat u bij het benaderen van je doelgroep weet wie je DMU (Decision Making Unit) is. Hiermee bedoelen we een contactpersoon binnen een bedrijf die de bevoegdheid heeft jouw product of diensten te kopen. Het verschilt per product wie de Decision Making Unit binnen een bedrijf is, maar meestal zal dit een hoger geplaatst iemand zijn. Indien je weet wie de DMU is zul je vele malen succesvoller zijn in alle commerciële acties. Bij het platform Prospector.nl kunt bedrijfsadressen kopen en vele DMU’s van te voren selecteren, wat enorm veel tijd zal besparen.
5. Doelgerichte e-mailmarketing:
Voor het bereiken van zakelijke klanten is gepersonaliseerde en relevante e-mailmarketing cruciaal. Gebruik e-mailmarketingplatforms die specifieke functionaliteiten bieden, zoals segmentatie van contacten op basis van bedrijfskenmerken, automatisering van e-mails en het aanvullen hiervan. Prospector.nl is hiermee uniek in haar soort aangezien zij zowel de zakelijke adressen leveren als de e-mailmarketing functionaliteiten in hetzelfde platform.
6. Gebruik een CRM systeem ter ondersteuning van al uw commerciële acties:
Maak gebruik van een CRM systeem om al uw acties goed bij te houden en opvolgingen in te plannen in uw agenda. Maak bijvoorbeeld bij elk contactmoment wat u heeft een notitie en agendeer direct uw volgende contactmoment. Zo zorgt u er voor dat u consequent uw relatie met de lead, prospect of klant onderhoud en niet vergeet contact op te nemen als het nodig is. Prospector.nl ondersteunt u op dit vlak door al deze functionaliteiten in het online platform te bieden. Taken kunnen zelfs gesynchroniseerd worden met uw eigen agenda zodat u geen activiteiten mist.
7. Gebruik van analytics en meetbare doelen:
Monitor de prestaties van je sales en marketinginspanningen door middel van analytics. Stel meetbare doelen vast en evalueer regelmatig of u de juiste doelgroep bereikt en hoe effectief je strategieën zijn.
Conclusie
Indien u succesvol wilt zijn op het benaderen van een nieuwe doelgroep, zorg dan dat u zich goed voorbereid bent en weet waar de tijd het beste aan besteed is. Tijd is geld en de frequentie van succes zorgt voor de juiste motivatie. Het begint allemaal bij goed marktonderzoek op de juiste sales leads en verrijk deze met de juiste informatie voordat je aan de slag gaat. U krijgt immers maar 1x een kas op een goede eerste indruk. Bedrijven zoals Prospector.nl kunnen u helpen in het verkrijgen van een juist adressenbestand en kunt u deze zakelijke adressen kopen met bijbehorende prospect data. Maak ook gebruik van alle hulpmiddelen die er zijn om u te ondersteunen tijdens het gehele proces van eerste contact tot aan het binnenhalen van de klant. Wilt u hier meer advies over? Contacteer ons vrijblijvend op www.prospector.nl.